menu tepi terapung

Share

SeLection

user online dan searchBox

Pinned_Board

Scheduled Watch ] Ai - Jamaludin al-Afgani ]
Wiken Act ] Radas Online Shop ]
 **  
codersTaLk -  ]  sLr exercise ]  dreba printer ]  sLr intRoduction ]
apogee - - ]  HardWare-secRets ]  60D ]
uenSticker ]  SDAdeveloper - S PLus ]  icodedViruses ]

Monday 25 October 2010

Ulek mayang series..

kejap tadi sempat mrGee layan episod 1 Ulek Mayang yang ditayangkan di Tv9. Cerita yg berkisar tentang  kehidupan seorang anak muda yang ‘angau’ diganggu suara puteri ghaib ditepi pantai tiap kali menjelang senja.

ulek

Pendapat peribadi mrGee, dari jalan cerita yg disaksikan tadi. sedikit sebanyak ada gaya cerita orang tua-tua yang sering diperdengarkan ketika mrGee kecil-kecil dulu..

Larangan supaya tidak bermain atau bersiar ditepi laut ketika menjelang maghrib dan senja. Dan nasihat supaya mengabaikan suara-suara ghaib yang didengar ketika berada di kawasan pantai pada waktu senja. 

                                    mayang

Namun apa yang bleh mrGee ulaskan, cerita Ulek Mayang dan puteri-puterinya ini hanya lah satu mitos,dan tarian nya lebih kepada tarian budaya kebudayaan warisan negeri Terengganu.

Dan episode yang ditayangkan hanya sekadar satu bentuk sumber hiburan dan juga sebagai medium penyampai yang mungkin diselitkan unsur-unsur teladan ,selain memberi pendedahan tentang salah 1 warisan budaya Malaysia dari negeri Terengganu kepada generasi muda. syabas rashid sibir..

rgdz, mrGee

2 Comments:

LadyOfGee said... [Balas Komen Ini]

saya seram dgr muzik ulik mayang..ape lg tetengah malam..oohh tidak..

ah Gee.!! said... [Balas Komen Ini]

seram ekk... hehehehe...

entRi2 seLektif....

frenz Blog updaTe