Tuesday, 24 December 2013

Wednesday, 24 July 2013

Tunaikan..

Pesang arwoh Bak..
"Nok bayor, bayor awal skit.. mudoh dia nok baggi ke fakir miskin.. dan lah diorg wak blanje, beli baju raye ape serbe.."

Dulu aku punya stail.. g bayo malam raye kebiasaan nya masjid dikampung halaman. 1 2 hari sebelum raya, dah bertenggek kat kampung sambil2 perhati geng2 merantau seangkatan pulang. Tapi arwah ade pesan lagih...

"Semolek molek nye kite bayo dimana tepak kite cari rezeki.. "

Mase tuh tengah rock kapak, tidak terlintas untuk bertanya 'dalil' nya..

Untuk tahun ini, seperti tahun2 lepas jugak bayar untuk 4isi rumah termasuk aku sendiri. Mudah mudahan ianya sampai kepada mereka yg memerlukan menjelang musim raya nih.

Wednesday, 3 July 2013

RJ58 fitting dan Tapak Mobile antenna

Aktiviti pada hujung minggu lepas.
Kali ini pemasangan tapak mobile antenna dan cable RJ58 pada sebuah MPV.
Owner request pasang kat belakang
Kedudukan tapak dari luar bonet


Seterusnya fitting dan routing cable RJ58.

Saya memilih untuk tidak melakukan sebarang proses menebuk atau men 'cedera`kan mana mana bahagian kereta kerana sayang kereta baru. Walaupun owner tidak kisah untuk dilakukan sekiranya memang perlu. Sedikit masa saya ambil untuk dapatkan idea.
dis mental tail light 
routing..
turun ker taillight housing..  pusing kedudukan cable entry kebawah..
Pada bonet kedudukan bawah spoiler terdapt suatu kepingan plastik yang saya sendiri tidak pasti kegunaan nya. Tetapi terdapat ruang yang membolehkan cable terselit kemas disitu seterusnya turun ke tail light housing sebelah kanan.

Getah penutup wayar lampu juga tidak dipotong, hanya dibuka untuk laluan RJ58 kemudian ditutup kembali. RJ58 hendaklah dipusing kebawah entry nya untuk mengelakkan lelehan air hujan masuk ke ruang chasis.


Setelah RJ58 berjaya di route ke dalam ruangan bonet, pasang kembali tail light ke tempat asalnya dan pastikan tiada wayar yg tersepit antara lampu dan chasis. Rounting dan fitting RJ58 boleh mengikut kretiviti masing masing mengikut panjang cable anda dan juga keadaan interior kereta anda. Selamat mencuba.

Friday, 7 June 2013

Runtuh..

Sudah lama aku perhatikan dan beranggap..
Laluan aku balik dari kerja( flyOver Jambatan ke-2 penang) setiap hari ini,suatu masa pasti akan ada malapetaka. Harap tidak disalahertikan kerana Aku tetap percaya kepada ketentuanNya. Akan Tetapi, aku berminat

 untuk merenung, ANDAIKATA hari ini aku sedikit lambat beberepa minit clock-out dari office, dan 'timing' runtuhan kene pada ketika aku meluru masuk  dibawah 'fly-over' ini. Memang lazimnya aku hanya merempit, sangat sangat 'rare' aku drive ke office. Seandai nya , aku drive time nih sah sah jalan nih memang tidak pernah tidak lengang dari kesesakkan. Tiada lain yang aku teringatkan selepas Allah maha Pencipta.. mereka2 yg menunggu kepulangan ku di rumah.. SYUKUR, Allah masih mahu aku teruskan hidup untuk tambah amal ibadat, berbuat kebaikan dan tunaikan tanggungjawab aku sbagai suami dan papa.

Untuk mereka yg tidak tahu langsung berkenaan dengan 'progress' pembinaan jambatan ini, suka diminta agar tidak cepat melatah dan meroyan mennyebarkan spekulasi spekulasi negatif. Cuba dengan pantas melemparkan tuduhan dan menyalahkan
mana mana pihak dalam tragedi ini. Kita perlu cuba untuk rasional , tolak ketepi segala biyas politik , perkauman, kebencian terhadap mana mana pihak.

Pada pengamatan aku, tapak projek ini memang sedari awal pembinaan nya telah nampak tanda tanda dan faktor bahaya. Mungkin ianya suatu isu 'terlepas pandang' atau mungkin juga ianya sengaja 'dipejamkan' atau mungkin jugak disebabkan 'keterpaksaan'  ,almaklum lah jalan ini 1 dari jalan laluan rutin mereka yg berkerja di FTZ Bayan Lepas/ Batu Maung.
Dari level3 , opis aku..
 Jalan ini memang tidak pernah lengang dengan kenderaan. Yang lagi best, laluan ini juga febret Tanker dan treler sarat kontena dan kargo dari  gudang atau kilang untuk keluar dari pulau.  Kebiasaan nya, bila kita berselisih atau di potong treler2 berat nih kita kan rasa berayun dek libasan angin lintasan nya. tapi disini , yang paling menggerunkan, setiap kali mereka melintasi, tanah dan jalan berdekatan BERGEGAR, dan gegaran tuh boleh kita rasa walau kita berada didalam kereta.
gambar sebelum runtuhan, aku snap mase stuck dlm jem.

boleh ber maghrib di sini, kalau kene hari jumaat dan
jika kontractor tutup 1 drp lane ini..
Jadi, yang cuba aku katakan disini adalah bukan untuk menunding salah sesiapa, tetapi aspek kondisi muka bumi serta sturktur tanah dikawasan ini tidak cukup padat. Memungkinkan binaan jambatan ini menjadi bahaya kerana risiko untuk runtuh sangat tinggi. Struktur binaan tidak kira secanggih mana perkiraan nya, sekuat mana elemen binaan serta kehebatan arkitek mengolah bentuk binaan sedikit pun tidak menjamin kesempurnaan dan keselamatan seandainya 'pasak' dan tapak nya lemah!

Monday, 20 May 2013

Additional Lock - ThuLock


Proses pemasangan kunci tambahan untuk tingkatkan keselamatan kereta.
Kondisi barang 9/10, dapat pun dengan harga berpatutan, jauh lebih murah nak dibandingkan dengan unit baru.






Pemasangan nya tidaklah begitu mudah, kerana unit utama kunci ini perlu di pasang di bahagian batang steering dibawah dashBoard.


Keadaan dan kedudukkan setelah dipasang pada steering shaft. Sedikit comot kerana diseluruh shaft tersebut di saluti minyak gris untuk mengelakkan   karat.

Sticker hologram dan no siri kunci.

Anak Sedara Baru




Wednesday, 8 May 2013

RAE - Daftar atas talian

Pendaftaran atas talian untuk kelayakkan menduduki Peperikasaan Radio Amatur 2013

1. Pastikan anda sudah membeli [KUPON] dan mempunyai no.kupon.
2. Sila ke PAGE  ini untuk langkah selanjutnya.

Monday, 6 May 2013

505 Berlalu kini mase menepati Janji..

Manifesto Kerajaan jika berjaya kembali memegang tampuk pemerintahan.
Sama sama kita lihat sejauh mana kebarangkalian untuk direalisasikan secara padu dan berkesan.

sila klik untuk Zoom

Monday, 15 April 2013

Kumpulan Wang Tenaga Boleh Baharu

.....Akibat xboleh kawal ke-terbakaan di pagi  hari ini...